יום שבת, מרץ 08, 2008

למה תיירות גייז טובה עבור הכלכלה ההוללת שלנו


התייר הגאה עשיר יותר, מוציא יותר, מחפש שירותי תיירות איכותיים. אוהב מרכזים אורבאניים תוססים, נהנה לבלות בחופי רחצה, לשבת בבתי קפה ובמסעדות, לצפות במופעי תרבות איכותיים, לעשות שופינג. להשתתף באירועי גייז ייחודיים. מחפש את האקזוטי ואת השונה. פותח את הלילה בבר חביב וסוגר אותו בבילוי סוער במועדון טרנדי. אם היה לו כיף הוא יחזור לאותו אתר תיירות שוב ושוב, וגם ימליץ עליו לכל החברים שלו.

בשנתיים האחרונות התעורר שוב ושוב הויכוח הלוקאלי, האם מדינת ישראל רוצה להשקיע במשיכת תיירים גאים (הומואים, לסביות, בי וטרנס) לתוך גבולותיה. משרד התיירות בהתחלה
תמך, סייע וקידם, ואחר כך הכחיש כל מעורבות. כמובן שעמדה זו הייתה תלויה בעובדה מי הוא השר המכהן. חילוני, שמאל – תומך; ימני, דתי – מתנגד. עיריית תל אביב שוקלת להצטרף למאמץ.

לפני שבוחרים במיקוד מאמצי שיווק בפלח השוק הגאה עלינו לשאול את עצמנו מספר שאלות. למה הקהל הזה מעניין בכלל? מה הפוטנציאל הכלכלי שלו? האם הוא בעל מאפיינים שונים מפלחי שוק אלטרנטיביים? האם עומד לרשותנו מסד נתונים מחקרי ראוי על הרגלי הצריכה של הפלח? האם יש לנו יתרון יחסי כלשהו בפניה לשוק הגאה? לבסוף, האם אנחנו יודעים כיצד נכון למקד את מאמצי התקשורת השיווקית?

אז מה הם תמצית הממצאים שלנו. לגבי פוטנציאל כלכלי. שוק התיירות הגאה העולמי מוערך בכ-70 מיליון מטיילים, ובמחזור של כ-64 ביליון דולר. התייר הגאה מוציא על חופשתו בממוצע יותר מהתייר הסטרייט.

מאפיינים סוציו-דמוגראפיים. קהל המטיילים מורכב ברובו מגברים (74%), מיעוטו מנשים (21%), ומקבוצה מצומצמת של משפחות (6%). ברובם משכילים, רווקים וזוגות, בממוצע בשנות ה-40 לחייהם, בעיקר מארה"ב ומאירופה, המטיילים בעולם בתדירות גבוהה.

מאפייני הטיול הגאה. התייר הגאה בעיקר מבקר בערים גדולות (לא ישראל, אלא תל אביב; לא גרמניה, אלא ברלין; לא ארצות הברית אלא סן פרנסיסקו). סיבת הביקור היא לרוב חופשה (טיולי נופש ולא טיולי דת). נוטה להעדיף אמצעי אירוח ותחבורה איכותיים. במהלך החופשה אוהב לצאת לשופינג, למסעדות, לצפות במופעים, לבלות בחוף הים, וליהנות מחיי לילה גאים.

ציפיות התייר הגאה במסר השיווקי. נוטה להעדיף לרכוש שירותים מגורמי תיירות הפונים אליו ישירות
במדיה הגאה.

בתהליך בחירת אתר היעד נלקחים בחשבון מספר מאפיינים. עד כמה האתר גיי-פרנדלי, בטוח מהטרדות ואיומים. קיים היצע נרחב של תשתיות וחיי לילה גאים, אירועי גייז ייחודיים, ומגוון הזדמנויות לעריכת הכרות עם גייז נוספים. נבחר על בסיס המלצות חברים, מידע המועבר מפה-לאוזן, ומידע נגיש באינטרנט.

למה בכלל
לישראל, או יותר נכון לתל אביב יש את הפוטנציאל למשוך תיירות גאה? תל אביב היא בין הערים הבודדות בעולם (כדוגמת ריו דה ז'נרו), שקיים חיבור טבעי בין חוף הים למרכז אורבאני תוסס. היצע חיי הלילה לגייז (בתחום המועדונים, ולא בהיצע הבארים) מתחרה בבירות הגייז המובילות בעולם. עיר של מסעדות ובתי קפה עם שלל מגוון של סוגי מטבחים. מופעי תרבות המותאמים גם לתייר – מחול, מוזיקה, אופרה. רשתות אופנה ומעצבי אופנה מקומיים. מצעדי גאווה – המוביל בתל אביב, קטן יותר באילת, וכמובן גם בירושלים. הכל בניחוח אקזוטי ומזרחי, אבל בסטנדרטים אירופאים מקובלים. אחרונים, אחרונים חביבים – הגבר הישראלי (אולי זה החייל המאצ'ו או הצבר המחוספס) והאישה הישראלית המסוקסים. ששמם כנראה יצא למרחקים. הכל בסיכומו של עניין במחיר סביר לתייר המבקר.

בשורה התחתונה, האם זה בכלל כדאי ומעניין? התשובה על כך כעת וודאי שברורה. תייר אחד גיי ישאיר כאן הרבה יותר כסף מצליין מזדמן. הגיי גם יחזור לכאן שוב ושוב, אם הוא יתלהב מאיתנו. הצליין סביר להניח שלא יגיע לכאן שוב, כי הוא גמר את קופתו הדלה.

נקודה חשובה ואחרונה שחייבים לזכור.
גייז ולסביות בדרך כלל נמצאים במוקדי העשייה של גורמים ליברליים במדינותיהם. יש להם נוכחות מוגברת בקרב האינטליגנציה, במדיה, ביוצרי התרבות, בתחומי ההשכלה. מהווים קבוצה בעלת השפעה על דעת הקהל במדינותיהם. משיכתם ארצה, בניית רצון טוב בקרבם ודעה חיובית על ישראל והישראלים, יסייעו לנו גם בשיפור תדמיתה המדורדרת של מדינתנו בעולם. שיקול נוסף שכדאי לקחת אותו בחשבון.