יום שישי, ינואר 04, 2008

כיבוש עולם נוסח דיסני



כשכל ילד היום בעולם חושב על ארה"ב, הוא מייד מדמיין בראשו שלוש דמויות מותג מובילות: מקדונלדס, קוקה קולה ומיקי מאוס. מאז שנוסדה קבוצת דיסני בשנת 1923 ועד היום, היא הפכה לגורם המוביל והדומיננטי בתחום עולם הבידור, עם מחזור עסקים של 34 ביליון דולר. ם
עיסוקי הקבוצה כה נרחבים שאנשים לא מודעים לעובדה, כי סדרת הטלוויזיה שהיכתה את סדרות הריאלטי 'עקרות בית נואשות', המשודרת בערוץ הטלוויזיה האמריקאי אי.בי.סי. (המצוי בבעלות הקבוצה), הינה מבית היוצר של חברת בואנה ויסטה, זרוע הפקות הטלוויזיה של דיסני. ם
וולט דיסני, מייסד ומקים הקבוצה, תמצת ב-4 מילים את האסטרטגיה העסקית שלו (חלום, האמן, העז ועשה) – ם
Dream
Believe
Dare
Do
על פי משנתו פועלת חברת דיסני עד היום: "אני חולם, בוחן את חלומותיי כנגד אמונתי, מעז לקחת סיכון ומוציא לפועל את חזוני על מנת להגשים את החלומות". שנים לגלגו בעולם העסקים האמריקאי על חברת דיסני, הפועלת על פי 'עקרונות ניהול מיקי מאוס'. אבל עם הצלחה קשה להתווכח. ם
תמצית הצהרת המשימה של חברת דיסני – לספק את הבידור המשפחתי הטוב ביותר.ם
מהם עקרונות היסוד בניהול חברת דיסני? ם
לכל שותף בארגון יש את הזכות לחלום. אמונת יסוד כי החלום הוא הבסיס ליצירתיות. עובדים מכונים אנשי צוות הפקה. תהליך יצירת הרעיונות מוגדר כהנדסת דמיון. מבוסס על כלי העבודה של סיפור סיפורים. מתנהל במסגרת מובנת של סדנאות חלום. ם
עמוד איתן על אמונותיך ועקרונותיך. ם
יושר, מהימנות, נאמנות וכבוד לבני אדם כיחידים. ם
התייחס אל לקוחותיך כאל אורחים. תן את התחושה שכל רגע במחיצתך הינו קסום.ם
תתמוך, תחזק ותגמל את עובדיך. כל עובד מייצג את החברה כולה. התפיסה המנחה את הארגון היא עבודת צוות. התפיסה המנחה את אנשי הצוות היא – עבוד קשה, היה חכם, תהנה והסתמך על שיפוט מושכל. ם
הדרך להשיג מיקוד של הצוות היא באמצעות הצהרת משימה. ם
מחפשים אנשי צוות שונים אלו מאלו – כאלו שרואים את התמונה הגדולה, וכאלו שמסוגלים לשים לב לפרטים. מילת המפתח היא שונות. ם
כל עובד בקו הקדמי הינו קודם כל פותר-בעיות-לקוח. הוא חייב לדעת להשיב על השאלות הבאות: איזה שירותים ומוצרים החברה מספקת? מהם הערכים והחזון של הארגון? מהי המשימה של המחלקה שלו? מיהם המתחרים? מהו היתרון התחרותי של החברה? למי הוא פונה לעזרה, במידה ואיננו מסוגל להשיב ללקוח על שאלה כלשהי? ם
בנה יחסים לטווח ארוך עם שותפים וספקים. ם
העז לקחת סיכונים מחושבים. העז להתמודד עם אתגרים, העז להצטיין. שחקנים מובילים בעולם העסקים מוכנים לקחת סיכונים דורשי אומץ. ם
אמן, הכשר וחזק את התרבות הארגונית. הקפד על מצוינות. גייס את האנשים הנכונים, אמן אותם, תקשר איתם כל הזמן, שאל את דעתם, ערב אותם, הכר אותם וחגוג איתם. אם תכבד את דעותיהם ואת מעורבותם, הם יהיו גאים במה שהם עושים והם יתנו שירות מעולה. ם
התאם חשיבה לטווח ארוך עם ביצועים לטווח קצר. ם
שים לב לפרטים. הצלחה של פרויקט מותנה בחוזק הביצוע; ביצוע נאות דורש תכנון יסודי ומפורט. תשומת לב אובססיבית לפרטים. ם
The Disney Way/ Bill Capodagli & Lynn Jackson/ McGraw-Hill, 1999/ ISBN 0-07-012064-1
הופיע בעמוד הראשי של הקפה ואתר הארץ ברשת ם

יום חמישי, ינואר 03, 2008

אומנות האסטרטגיה - הטאו של הפרדוקס



אלו העוסקים בחכמת האסטרטגיה מסתייעים בטאו של הפרדוקס. ם
כשהם בעלי יכולת הם נראים כחסרי יכולת. ם
כשהם עסוקים הם נראים כמובטלים. ם
כשהם קרובים הם נראים כרחוקים. ם
הם מפתים באמצעות יתרונות ומשתלטים באמצעות הבלבול. ם

כשהם מסיימים הם נראים כמתכוננים. ם
כשהם חזקים הם נראים כמתחמקים. ם
כשהם כועסים הם נראים כמוותרים. ם
כשהם גאים הם נראים כצנועים. ם

כשהם חיוניים הם נראים כמותשים. ם
כשהם מאוחדים הם נראים כנפרדים. ם
הם תוקפים כשהיריב לא מוכן, במקום בו ציפו להם הכי פחות. ם

זוהי דרכו של האסטרטג לנצחון. ם
אין לשוחח על כך לפני המעשה. ם

סאן טסו. סין. 300 לפנה"ס. ם

Art of Strategy - Sun Tzu’s Art of War/ R.L.Wing/ Dolphin-Doubleday, 1988/ chp 1, pg 25/ ISBN 0-385-23784-7

יום רביעי, ינואר 02, 2008

ירוקים זה פאסה, כחולים זה הטרנד



לדברי תאגיד הפרסום הגלובלי ג'י.וו.טי.: ירוקים זה "אווט", כחולים זה "אין". צרכנים מבינים כי בעיות האקלים קשורות לשמיים ולימים שצבעם כחול, ולא ירוק. המגמה שהם מזהים: נטישת קונספט הירוק והירוקים, ומעבר לקונספט הכחול והכחולים. ם
הקונספט הכחול יכלול בתוכו: לא רק לקיחת אחריות על כדור הארץ; אלא גם, הגשמה רוחנית; התנהגות אזרחית נאותה...ואולי לתרגם - להתנהגות חברתית נאותה. ם

Blue is the new green. Products that lessen impacts on climate? Been there, done that. What consumers will really be looking for in the future is "blue, the color of spiritual fulfillment and good-citizen ethics".

Blue is the new green: Climate change has quickly become the driver of environmentalism 2.0, and people worldwide understand that climate is all about the seas and the sky-both blue. Watch for "green" to become a subset of "blue," which is coming to denote the much larger emerging spirit of good-citizen ethics.
DETAILS: JWT,
http://www.jwt.com/pdf/news/trends2008.pdf

המסקנה: אם בכוונתכם להקים מפלגה חדשה, תאגיד חדש, ארגון חברתי חדש, המעוניין לקדם את שלושת המרכיבים: סביבה, רוחניות וחברה, תקראו לעצמכם - הכחולים. הערת אזהרה: לגבי ישראל, יתכן ואנחנו מקדימים את זמננו בכמה שנים. אבל בטח גם זה יגיע. ם
אגב, מתקשר לרעיון קודם שהעליתי בקפה דה-מרקר: אסטרטגיית אוקיינוס כחול. אולי כן, ואולי לא?! עוד אגב. בשנת 1995 קראתי לו הצרכן האלטרנטיבי. אבל אני בהחלט מוכן להתפשר על הקונספט של הצרכן הכחול. ם

הדבר הבא בשיווק - מיתוג נחילים



על פי צ'אק בריימר, מנכ"ל תאגיד הפרסום די.די.בי. (מהמובילים בעולם), מילת הבז הבאה בתחום התקשורת שיווקית, הינה מיתוג נחילים. אחת מעשרת מגמות העל בתחום. כך לדברי מגאזין אדאייג'. ם

את הקונספט הציג לראשונה בכנס השנתי של איגוד המפרסמים בארה"ב באוקטובר. היו על כך מספר דיווחים בבלוגוספרה: דה ברנד-וויקי, נאוו-פאבליק. הסבר ממש מפורט ניתן למצוא ב-אי.אנ.איי. מאייסטרוז בשיווק. ם

תמצית הרעיון. ההנחה כי אנשים ודעותיהם יתכנסו ליצירת מסה קריטית, שתשפיע בעוצמה על רעיונות וקונספטים במרחב השיווקי. תאוריית הנחילים תרומם את הרשתות החברתיות לרמות חדשות (פייסבוק, מייספייס). יאוששו את ההנחה שלצרכנים השפעה מהותית זה על זה. ם


האם זה שונה מהותית מהקונספט שהציג בשנת 2000 מלקולם גלדוול בספרו פורץ הדרך: נקודת תפנית. או יותר אבולציה של הרעיון. ממש לא בטוח. חיזוק לקונספט של שיווק ויראלי ושיווק באז. פחות שכירת סוכני מוסד בשירות המותג, ויותר גיוס תמיכה מאסיבית של צרכנים סביבו. פחות או יותר כמו שמגייסים תמיכה במועמד פוליטי. אולי כן, אולי לא. ם

בכל מקרה זו מילת הבז המובילה להיום (לפחות אחת מהן). עדיין לא הכניסו ערך בוויקפדיה. בטח יהיה אחד בקרוב. לא ברור בדיוק איך ומה עושים, אבל אבן הפינה הונחה. ם

THE 'BRAND SWARM' Marketers will move decidedly in the direction of DDB CEO Chuck Brymer's "swarm theory" -- the notion that people and their opinions coalesce to form critical forces that massively influence marketplace ideas and concepts. "Swarm theory" will elevate social networking to new levels, confirming the immense impact that consumers have on each another. Marketers that embrace this trend can form consumer brand "advocates" and drive brand loyalty and trust to new heights -- if done responsibly. Source: ADAGE.


יום שלישי, ינואר 01, 2008

פרופיל מלא של רמי הסמן

מומחה לאסטרטגיה שיווקית ופעיל זכויות אדם. מנחה תהליכי מיתוג אסטרטגי במגזר הציבורי, העסקי והחברתי. מרצה לשיווק מדיני וחברתי בבית הספר הבינלאומי למינהל עסקים ע"ש רפאל רקנאטי, המרכז הבינתחומי בהרצליה. עד לאחרונה עמית מחקר בבית הספר לממשל ולמדיניות ע"ש הרולד הרטוך, הפקולטה למדעי החברה ע"ש גרשון גורדון, פרויקט מחקר מיתוג מדינת ישראל.
בוגר המחלקה לכלכלה, הפקולטה למדעי החברה, ומוסמך בית הספר למינהל עסקים מיסודם של דניאל ורפאל רקנאטי, האוניברסיטה העברית בירושלים. בעל דיפלומה בפרסום בינלאומי מטעם איגוד הפרסום הבינלאומי. שירת כמפקד קורס קציני הוק בבית הספר של מערך הנ"מ, וכמרצה בשיווק במתל"מ-ח"א. ם
ניהל את מחלקות המחקר והאסטרטגיה בפרסום גיתם/בי.בי.די.או. ופוגל-לוין/או.אמ. הקים וניהל את הסמן אסטרטגיה שיווקית. ריכז את תחום לימודי הפרסום במכללה למינהל. הקים וניהל את חטיבת לימודי מנהל עסקים בבית הספר לתיירות של משרד התיירות. שימש מזכיר איגוד הפרסום הבינלאומי בישראל, והמומחה המקצועי בוועדת ההקמה של הקרן לקידום השיווק במשרד התעשייה והמסחר. חבר ועדת השיפוט של אות גלובס.
הציב אמות מידה מקצועיות חדשות בענף הפרסום באמצעות מודלים אסטרטגיים שפיתח: מודל הבלוקבסטרז לניתוח אסטרטגי, פרויקט אפקטיביות הפרסום, עקרונות בניהול משברים, מודל לחיזוי מגמות צרכניות וניהול אסטרטגי של תקשורת שיווקית. התמחה בניתוח מרחבי של מגמות חברתיות-צרכניות, בחקר התודעה (מודל מיינדספייס ובפיתוח וביישום מודלים אסטרטגיים של תקשורת שיווקית. ם
פרסם מאמרים רבים בתחומי התמחותו, הגיש תוכנית רדיו בשיווק ושימש יועץ אסטרטגי למשרדי ממשלה, לגופים ציבוריים ולתאגידים במגזר הפרטי. משרדי האוצר, החינוך, התעשייה והמסחר, התיירות; יו"ר הכנסת אברהם בורג, השר פרופסור אבישי ברוורמן; מכון היצוא, אסם, אוברזון, אזורים, אפריקה ישראל, בנק המזרחי, האגודה למלחמה בסרטן, האגן דאז, היפרכל, המועצה להסדר ההימורים בספורט, הסוכנות היהודית, העולם שייך לזהירים, חוגלה, טמפו, טמבור, לוריאל, מכבי שירותי בריאות, מקסימדיה, סוני, סימונס, סנפרוסט, פולגת, פורד, פיצה האט, קריסטל, רשות לאומית לבטיחות בדרכים, תדיראן, תנובה [משבר הסיליקון] ותפוד. ם
כיהן כיושב ראש הנהלת הוועד למלחמה באיידס. הוביל את מאבק ארגוני הבריאות להרחבת סל התרופות ב-1997, ולתיקון בחוק ביטוח בריאות ממלכתי. הביא לקפיצת מדרגה במאבק באיידס במדינת ישראל - במישור הממלכתי, התקשורתי, החינוכי והארגוני. במהלך השנים שבהן כיהן בתפקידו הפך הוועד לאחד מארגוני הבריאות המשפיעים במדינה. זכה על פעילותו הציבורית בשנת 2002 באות "איש השיווק של החודש" מטעם איגוד המפרסמים בישראל, ובאות "יקיר הקהילה לשנת 2003" מארגוני הלהט"ב בישראל. ם