יום שבת, ינואר 12, 2008

מי ישלוט עלינו? הולרכיה לעומת אולגרכיה

יש מושג שאני אוהב בשנתיים האחרונות, לזרוק כמעט לכל דיון בו אני משתתף. מעט האנשים שערכו איתו הכרות. במה מדובר? במושג ההולרכיה. זהו מבנה ארגוני שבניגוד להיררכיה, שיש גורם עליון מנחה, כאן יש שיתוף. כל גורם חובר לרשת, למבנה הארגוני, תורם כפי יכולותו ורצונו, ומקבל כפי רצונו ויכולותו. הוא יוצא ונכנס, מתי שמתאים לו. בניגוד לקונספט הקומוניסטי או הסוציאליסטי שיש שליטה של הקבוצה או הרשת על הפרט, כאן לקבוצה אין שליטה על משתתפיה. היא יכולה לקבוע כללים אתיים להתנהגות ותו לא. כאשר חבר ברשת פועל בניגוד לכללים אלו, יש לה את הסמכויות להגבילו או להרחיקו. ם
הקונספט ההולרכי מתקיים בכל מבנה אורגני. כל חלק בגוף האורגני שותף ליתר חלקיו. הם נעים יחדיו ופועלים בתיאום, למען טובת הכלל. זהו הקונספט הארגוני המיושם ברשת האינטרנט. עולם ללא מנהל. לפחות בינתיים, כך נדמה לנו. זהו הקונספט הארגוני המיושם ברשתות החברתיות. זהו הקונספט אליו העולם צועד. כך אני מאמין, אבל לא תמיד בטוח. כי מצידו השני של המתרס ניצב לו המבנה החברתי האולגרכי. מרחב הנשלט על ידי קבוצה קטנה של יחידי סגולה, שמה שמייחד אותם זו שליטה ריכוזית על רוב מקורות הממון בעולם. אלו שתי מגמות מנוגדות. ביזור עצמה מול ריכוז עצמה. אלו מהתפיסות תוביל? איזו תנצח? האם יוכלו לחיות זו בצידה של זו בשלום ואיזון. התשובה לא ברורה. ם
_____________________________________________________________
A holarchy, in the terminology of Arthur Koestler, is a hierarchy of holons — where a holon is simply a part of a hierarchy which itself is a complex system. The term was coined in Koestler's 1967 book The Ghost in the Machine. The term is also used extensively by new age writer Ken Wilber.
The "nested" nature of holons, where one holon can be considered as part of another, is similar to the term Panarchy as used by Adaptive Management theorists Lance Gunderson and C.S. Holling.
The universe as a whole is an example of a holarchy, or holarchical system, and every other holarchy we are aware of is a part of this larger holarchy. A heterarchy is a network of elements sharing common goals in which each element shares the same "horizontal" position of power and authority, each having an equal vote. A heterarchy may be independent or at some level in a hierarchy. Each level in a hierarchical system is composed of a heterarchy which contains its constituent elements.
Both a hierarchy and a heterarchy are systems in which multiple dynamic power structures govern the actions of the system. They represent different types of network structures that allow differing degrees of connectivity. In a hierarchy every node is connected to at most one parent node and zero or more child nodes. In a heterarchy, however, a node can be connected to any of its surrounding nodes without needing to go through or get permission from some other node.
Socially, a heterarchy distributes privilege and decision-making among participants, while a hierarchy assigns more power and privilege to the members high in the structure. Heterarchy can be defined as an organizational form somewhere between hierarchy and network that provides horizontal links that permit different elements of an organization to cooperate whilst individually optimizing different success criteria. In an organizational context its beauty is the way in which it permits the legitimate valuation of multiple skills, types of knowledge or working styles without privileging one over the other.

יום שני, ינואר 07, 2008

עשרת מגמות השיווק לשנת 2008

עשרת מגמות השיווק המובילות לשנת 2008 על פי מרטין לינדסטרום. שווה צפייה! ם
קישור ללינק: ם
The Coming Consumer Backlashes of 2008 And Other Marketing Predictions for the New Year. In a New Year's report from a beach down under, Martin Lindstrom predicts the 10 trends likely to demand the attention of brand managers and their agencies in the coming year. He suggests we'll see a growing backlash against Blackberry and cellphone technology as consumers increasingly feel more victimized than aided by such 24/7 electronic tethering. He also sees a backlash coming against the flood of slick global-warming advertising that has become an overnight staple for corporate ad campaigns. But are those campaigns grounded more in clever illusions than environmental reality? Also watch for neuromarketing to breakthrough as a mainstream marketing research technology as marketers accelerate efforts to find new ways to penetrate the chaos of today's mediascape.
Source: AdAge.